Případová studie, malá firma o 15 počítačích
Specifika: rozsáhlý areál, velké množství mobilních klientů na WiFi (mobily, tablety, atd.) a velké množství dat přenášeného přes datovou síť v rámci budovy, hlavně z počítačů na místní datové úložiště.
1. Analýza původního stavu infrastruktury
Stolní počítače – bez centrální správy v režimu „jako doma“ – každý se stará o svůj počítač sám.
Wifi – několik různých WiFi routerů různých značek bez správy, bez aktualizací, nevyhovující pokrytí a nevyhovující konfigurace názvů sítí a hesel.
Serverová část – jeden server, dodávaný a spravovaný vzdáleně společností XY. Na serveru běží služby jako je NAS, webserver, mailhosting, DHCP server, router, VPN server, DNS. OS Linux.
2. Problémy identifikované zákazníkem
Nestabilní připojení k internetu, problémy s pokrytím WiFi, vysoké měsíční i nepravidelné náklady na správu a servis serveru, neaktualizované počítače, každý počítač měl jiný antivir.
3. Nasazené řešení po dokončení analýzy
Instalace profesionálního routeru pro firemní používání s vysokou propustností dat pro zajištění plynulého provozu jak v rámci sítě (ukládání mnoha TB dat na NAS server v rámci sítě) tak zlepšení komunikace do internetu a současně navýšení přenosové rychlosti internetu dodávaného místním providerem.
Instalace zcela nového jednotného WiFi řešení od renomované značky, které je centrálně spravované. Nyní je pokrytí ve všech halách a kancelářích stabilní. Řešení lze „na klik“ celé aktualizovat a jakkoliv dále spravovat z jednoho místa. Nově je vyhrazená síť pro interní použití a pak „Veřejná WiFi“ pro hosty, která je oddělená od interní sítě.
Instalace nového serveru renomované značky, datové úložiště NAS o kapacitě cca 70TB. Pro zaměstnance byl zřízen přímý přístup z počítačů a nově i přes webové rozhraní. Vybudováno také rozhraní pro zákazníky, kteří se nyní pomocí uživatelského účtu přihlásí na tento server, kde mají svou složku, ze které si stahují hotový produkt, který společnost vyrobila.
Migrace e-mailových schránek do cloudu. Zajištěna tak 99,9% dostupnost emailových schránek a vysoká úroveň zabezpečení.
Migrace webových stránek na webhosting společně s novým webem, který jiný dodavatel pro firmu vyhotovil.
Výsledek:
Celkem se tak snížil měsíční náklad z cca 8.000Kč na 1.500Kč měsíčně a odpadly nepravidelné faktury za nutný upgrade OS na serveru, kdy šlo o faktury i nad 10.000Kč.
Celkové náklady na vybudování nové WiFi sítě, včetně úpravy na datovém rozvaděči a instalaci nového routeru byly jednorázové ve výši cca 15.000Kč. Instalace a konfigurace nového serveru za použití pevných disků z původního serveru cca 60.000Kč.
Dále navrženy další kroky pro zlepšení IT, bude postupně implementováno dle možností klienta.
V současnosti probíhá druhá fáze, během níž jsme přešli na Windows 11 Pro a zapojili firemní zařízení do ekosystému Microsoft 365. Všechny stanice jsou nyní zabezpečeny antivirem MS Defender a jejich data se automaticky zálohují pomocí Microsoft OneDrive. Díky novým licencím mají uživatelé k dispozici plnohodnotnou sadu Office, včetně aplikací jako Word či Excel. Disky v počítačích jsou nyní šifrovány a přihlašování probíhá pomocí kombinace e-mailu a hesla uživatele. V případě odcizení notebooku na služební cestě se tak značně sníží riziko, že by se zloděj dostal k firemním datům.